Køng Museum er meget beæret over, at tekstilkunstneren Hanne Vedel vil udstille sine smukke værker på museets første udstilling i foråret 2013. Der var fernisering på udstillingen søndag d. 24.marts – en begivenhed, som tiltrak vistnok det største antal gæster nogensinde! På udstillingen vises Hanne Vedels unikke brugskunst i form af gulvtæpper, møbelstoffer, gardiner og puder.  Der er også en afdeling med eksempler på hendes meget roste kirketekstiler i form af f.ex. alterbordstæpper og messehagler.

Hanne Vedel har siden 1955 haft eget værksted i Aabenraa. Hun er kompromisløs i sine krav til kvalitet og lødighed, og devisen har altid været, at materialerne skulle være de bedste, ellers var det tidsspilde.

Hanne Vedels tekstiler har altid været præget af et moderne, enkelt design. Helst har hun arbejdet med hør og dansk uld, og sammen med sine medarbejdere har hun fremstillet traditionelle brugstæpper, gardin- og møbelstoffer, ligesom hun har designet tekstiler til industriel produktion. Hanne Vedel har igennem en lang årrække haft et tæt samarbejde med Rud. Rasmussen – et af Danmarks fineste snedkerier.  Hendes tekstiler findes i mange danske institutioner  – blandt andet Folketinget, Danmarks Nationalbank, Musikhuset i Aarhus, Frederiksberg Slot, Danfoss, A.P.Møller – Mærsks hovedkvarter, og hun er et kendt navn i mange europæiske lande. En af hendes seneste opgaver har været design af gardiner og stof til de nye stole i den nyrenoverede Finn Juhl-sal i FN-bygningen i New York.

Gennem 1980’erne og 1990’er er Hanne Vedel blevet kendt for sine kirkelige tekstiler, som findes i en lang række danske kirker, blandt andet domkirkerne i Haderslev, Maribo og Ribe.

Udstillingen kan ses til og med søndag d. 2. juni i museets åbningstid (12-16 lørdage, søn- og helligdage) samt evt. efter aftale med Hanne Tommerup på tlf. 4071 2113.