PRESSEMEDDELELSE

Væverne Ane Henriksen og Vibeke Lindhardt udstiller på Køng Museum 25. august – 21. oktober.

Traditionen tro slutter årets udstillinger på Køng Museum med spændende vævekunst. Kultur og natur, tradition og modernitet bliver vævet sammen til værker, der fortæller helt nye historier. Ane Henriksen og Vibeke Lindhardt er begge uddannet i det tekstile fag, og gennem mange år har de eksperimenteret med metoder, materialer og nye udtryk. De har begge ofte udstillet i ind- og udland og modtaget mange store priser.

Ane Henriksen arbejder med stærk symbolik og visuelt bedrag i sine store vævninger. Hun har til udstillingen på Køng Museum vævet Kontorlandskab – Sommer af uafhentede skjorter fra hendes lokale renseri.

På udstillingen vises et bredt udsnit af Ane Henriksens værker. Damaskvævning er udgangspunktet i Ane Henriksens store billede Recall, som også har været vist på Musée Jean Lurçat et de la tapisserie contemporaine i Frankrig. En eksperimenterende vævning i en legende Gul fra 2007, der aldrig har været udstillet før, vises på udstillingen.

Vibeke Lindhardt fornyer væv og broderi med kombinationer af forskelligt materiale som hør, papir, plast m.m. i garneksperimenterne og trådværkerne Grovblonde, 1+2+3, Brynje og Textil – Texere. Her eksperimenterer og leger Vibeke Lindhardt med garnet, som udfordres eller manipuleres til det yderste. Det ændrer karakter – man associerer metal, sikkerhedsnåle, cykelkæder, brynjer eller sorte blonder, og garnet får en ny textur – et nyt udtryk –  når det udsættes for forskellige trådteknikker og smeltes.

På udstillingen vises Remse med fodnoter, som er en 7 m lang, korsstingsbroderet remse broderet på papir med papirgarn som en kommentar til hverdagen, til glæden eller leden ved gentagelsen og det trivielle.  En kommentar til kvinders beskæftigelse med broderi som fornøjelse, undertrykkelse, opdragelse, arbejde, eskapisme, kunst, klageskrift, agitation eller bare et mentalt frirum.

Udstillingen åbner den 25. august med fernisering kl. 13. Udstillingen slutter den 21. oktober.
Museet er åbent lørdage og søndage fra kl. 12-16, men åbner gerne for omvisninger på andre ugedage.

Pressekontakt: Hanne Tommerup, telefon 40712113, hanne@tommerup.com