Tekstile billeder (25. marts – 3. juni)

”Stof på Stof & Sting på Sting”

Køng Museum åbner sæsonen den 25. marts med en udstilling, der rykker kraftigt på opfattelsen af traditionelt håndarbejde med nål og tråd. Udstillingen viser tekstile billeder med vidt forskellige udtryk og teknikker.

Ida Bang Augsburgs store gobeliner
De store håndbrodere gobeliner har et mylder af detaljer (se vedlagte foto). Gennem 10 år har
Ida Bang Augsburg broderet gobeliner, som først blev udstillet i 2016. Motiverne opstår undervejs i processen. Ida har aldrig lært at brodere, men bruger nålen og de mange garntyper som en kunstmaler bruger en pensel.

Nete Riemanns tekstile billeder
Med udgangspunkt i en skitse eller et digt påbegynder Nete Riemann opbygningen af sine tekstile værker lag på lag. Det giver værkerne en 3-dimentional og eventyragtig virkning. Inspirationen kommer fra naturen: jord, himmel, ild og vand, og hvert billede udtrykker et nyt univers.

Grete Balles ”Syninger”
I såvel malerier som tekstiler har Grete Balle altid gået nye veje, og hun har udstillet sine værker i mange lande. I hendes vævede skulpturer og i hendes ”syninger” er motiverne stadig abstrakte og kraftfulde men dannet af en kombination af både tynde stoffer og rustikke skrotmaterialer.

Bodil Rasmussens stofbilleder med fuglemotiver
Bodil Rasmussen er kendt for sine sirligt syede stofbilleder med naturalistiske fuglemotiver med sans for farver og form. Bodil Rasmussen bor i Karrebæksminde og får sin inspiration fra naturen lige udenfor døren.

Udstillingen varer fra 25. marts til 3. juni 2018. Der er fernisering den 25. marts kl. 13.

Køng Museum

Bygaden 27, 4750 Lundby

CVR nr. 33 63 03 95

Åbent i 2024 fra 24. marts til 27. oktober.