Vi afholder flere events i løbet af Køng Museums sæson, der er fra marts til sidst i oktober. 3 ferniseringer til at vise de 3 skiftende udstillinger, et kunsthåndværkermarked, det rullende hørværksted, hørsåning og høst af hør, julegaveværksted, Når museets åbningstid slutter sidst  i oktober begynder det digitale museum at sende spændende Podscast, videoklip og forsætter med at afholde vævekurser i Spindeskolen i vinterhalvåret.

Nu blomstrer også Køng Museums hørbed

De kommer stille og roligt, de små, blå blomster fra spindhørren.

Afhængigt af, hvornår du har sået dine skønheder, om de står i fed jord, mager jord eller hvordan sol, vind og vejr tér sig. Så springer de ud, når det er tid.

Således også spindhørren i det fem kvm store bed, som hørgruppen i Køng Museums Støtteforening såede tidligere på året.

Bedet ses lige bag ved Hospitalet på Hovedgaden i Køng.

De springer ud, når solen er oppe. Når vi andre går til ro, gør spindhørren det også, altså lukker sig. Et døgns tid lever hver blå blomst, men da der er mange af dem, er der en tid til alle de andre.

Fotos her er fra fredag 19. juli.

Når hørren er blomstret af, kommer de små runde, gyldenbrune frøkapsler.

Så er det tid til, at hørren skal ruskes, dvs. hives op med rode. Og så kan man knevle frøkapslerne og have frø til næste år.

Følg med her på hjemmesiden, når det er tid eller kig ind bag Hospitalet, hvis du kan se, der sker noget.

Kontakt også gerne én af de tre frivillige i hørgruppen,

Hanne Martini, tlf. 50 99 18 32, Maj-Britt Nielsen, tlf. 51 72 81 71 eller Helle Judith Thomasen, tlf. 40 77 68 93.

Frivillige er i gang med at fremstille Køng Nisser. Læs mere her.

I august skifter vi til årets sidste udstilling. Se mere, når vi nærmer os under Udstillinger.

Dette år er jubilæumsår og tirsdag d. 8. oktober er dagen, hvor vi kan fejre, at Køng Museum har eksisteret i 25 år. Samtidig markerer vi, at Køng fabrik blev startet for 250 år siden.

Køng Museum

Bygaden 27, 4750 Lundby

CVR nr. 33 63 03 95

Åbent i 2024 fra 24. marts til 27. oktober.