Julegaveværksted
Køng Museum  afholder igen i år julegaveværksted  den 19. november for børn, forældre og bedsteforældre. Kom og vær med til nogle sjove timer.

Trapholt Museum. Der kommer en spændende udstilling den 19. november, Se mere på linket HER

Galleri Dragehøj udstiller Midtsjællands Vævekreds. https//www.gallerie-dragehoej.dk

Køng Museum går i
æteren med podcasts  – Artikel af journalist Helle Thomasen

88-årige Bent Bille, Hørvævsmuseet på Krengerup, Sydfyn, fortæller om, hvordan han sammen med sin hustru satte den store Jacquard væv op for 23 år siden – den er verdens ældste computer

Hvad gør man, når man gerne vil have unge og yngres øjne og ører op for, hvor mange spændende historier, der ligger, står eller hænger på museer ? Det spurgte Annelise Høgh-Hansen fra Køng Museums Støtteforening sig selv om.

Svaret er: – Vi laver podcasts og lægger dem op på Spotify. Den musikstreamings-tjeneste henter mange unge deres musik på. -Så når de løber, cykler eller måske laver lektier, så kan de lytte til vores podcasts, fortæller Annelise.

Fynsk visit
Derfor kunne hun for nylig byde 88-årige Bent Bille, Glamsbjerg på Fyn, velkommen på Køng Museum. Han ville gerne i 20 minutter fortælle, mens Annelise holdt den elektroniske lydoptager. Via computer forvandles interviewet så til en podcast.

Med sig havde Bent Bille Lis Brandt og Else Høbye. De er ligesom han selv frivillige på Hørvævsmuseet på Krengerup. Køng Museum blev indviet i 1999 og fik i 2002 besøg af HM Dronning Margrethe, der siden har skænket en del af kongehusets duge, som igennem tiden er vævet på KøngFabrik. Køng Museum havde i 1999 fået lov at låne væven af Den Gamle By i Aarhus.Hørvævsmuseet blev kontaktet, for ingen væv skal stå i kasser.Den skal sættes op, og det håndværk kunne Bent Bille.

Bille på banen
Stoftrykker – og Væverlaugets uddannelse har haft Bent som elev i sin tid, og med en del undervisning af frivillige i bagagen, tog han og hans nu afdøde hustru, Annlise, campingvognen til Køng Museums p-plads. Der stod daværende leder af Køng Museum, Per Ole Schovsbo, og tog imod. -Vi havde gjort alt det grove, pakket de mange forskellige dele ud og samlet vævens store ramme, og Bent kom og tog sig af det fine, vævelige, fortæller Per Ole i podcasten. Hulkort er en vigtig del, når man skal væve på en væv. De bestemmer, hvordan mønstrene kommer til at se ud på
det, der skal væves.

Derfor fandt Annlise resolut en stor håndfuld kasserede hulkort fra Hørvævsmuseet i Krengerup, da det var besluttet, at hun og Bent skulle til Sydsjælland. En uges tid tog det at sætte væven op i 1999 -Der var tegninger med numre på, og det var et meget, meget stort arbejde at samle vævens mange forskellige dele, supplerer Per Ole.

Bent smiler under den indledende kaffesnak, og fortæller: -De, der har forstand på mønster-vævning, fnyser over de hulkort, min kone satte op dengang. De passer ingen steder, men op kom de.
Hulkortene er en vigtig, historisk del i væveprocessen. Deer i øvrigt også forløbere for industri-alderen og de computer-styrede væve, der bruges i dag, fortæller han. Da podcasten er levende lydoptagelser, kan man ikke se, hvor andægtigt Bent Bille rørte ved trenden, da han igen lagde vejen forbi Køng Museum for nylig:

-Det er et par år siden, jeg har været her sidst, og det er spændende at stå og røre ved vævearbejdet. Teoretisk ved jeg, hvordan væven skal betjenes. Og hvis jeg havde tid nok og øvede mig, kunne jeg nok godt lære at væve på den, men museums-genstande skal have lov at stå i fred. Lød det fra 88-årige Bent Bille, inden han, Lis Brandt og
Else Høbye takkede af og kørte tilbage til Hørvævsmuseet på Fyn.

Fremtiden
Den 20 minutter lange podcast vil sammen med de fire andre udkomme i løbet af vinteren. Man finder dem på Køng Museums hjemmeside, www.koengmuseum.dk
Selv om Køng Museum holder lukket vinteren over, bliver hjemmesiden hele tiden opdateret med nye billeder og  spændende historier.

Den nye sæson 2023 åbner Palmesøndag.


Den Gamle By i Aarhus ejer den store Jacquard-væv her,
fortæller Per Ole Schovsbo (th) med Bent Bille ved sin side.
Da man ikke må bruge museums-genstande, kan man kun
kigge – mærke på trådene, som her – men væve må man
ikke. Foto: Poul Christensen

 


Franskmanden Joseph Marie Jacquard, Lyon, udviklede
denne type væv til mønstervævning (damask og drejl).
Han måtte flygte til England en overgang, fordi hans
opfindelse af Jacquard-væven betød, at nu kunne man
væve de komplicerede mønstre med kun èn person, der
betjente både mønstret og væven, mens den traditionelle
damask-væv krævede to. Det snakkede Bent Bille (tv) og
Per Ole Schovsbo bl.a. om. Foto: Poul Christensen


Begge d’herrer, Bent Bille (th) og Per Ole Schovsbo, havde
glædet sig til gensynet – ikke kun med hinanden men også
med Jacquard-væven. Udover at reducere kraftigt i
mandskabs-skaren, var Jacqard-væven nemlig hurtigere.
Den kunne også væve med en langt større detaljerigdom,
og så var den også billigere i drift.


Køng Museum har en ekstra Jacquard-maskine ved siden
af den store væv i lokalet. Den bliver brugt, når der bl.a. er
rundvisninger. Her er det dog Per Ole Schovsbo, der
demonstrerer, hvordan væveren skifter hulkort ved at
trække i maskinens vippearm, mens Bent Bille ser på. Foto:
Poul Christensen